De geschiedenis van Batavus

De fietsen van Batavus blikken terug op een rijke geschiedenis: in 1904 startte Andries Gaastra met de verkoop. Je herbeleeft het verhaal en alle evoluties opnieuw in het Batavus-museum in Heerenveen.  

 

1904: de geboorte van de Batavus-fietsen

Wie Nederland zegt, zegt ‘tulpen’, ‘windmolens’ en ‘kaas’. Maar ook ‘fietsen’. Want de tweewieler is onlosmakelijk verbonden met onze noorderburen. Geen wonder dus dat de wieg van de Batavus-fietsen in Nederland staat.

 

Van fietsenwinkel tot -fabriek
15 september 1904: Andries Gaastra opent in Heerenveen een winkel in uurwerken en naaimachines. Twee jaar later breidt hij de zaak uit met zijn Batavus-fietsen. Die kwamen toen nog met paard en kar uit Duitsland. Een slimme zet van Gaastra. Want in 1950 is de fiets het transportmiddel bij uitstek. Iedereen wil er een. Batavus investeert dan ook in een hypermoderne fietsfabriek – klaar om snel aan de toenemende vraag te beantwoorden.

Batavus: de fiets van gisteren én van morgen!
19 september 1956: iets meer dan vijftig jaar nadat het winkeltje in Heerenveen openging, knippen 350 medewerkers het lintje van de gloednieuwe Batavus-fabriek door.

 

De opening van een eigen fabriek typeert Batavus volledig – altijd mee met zijn tijd. Toen én vandaag. Intussen rijden er miljoenen Batavus-fietsen rond. Vele dragen een onderscheiding, sommige behaalden opmerkelijke sportieve prestaties en allemaal onderscheiden ze zich van de andere met hun innovaties.

 

Herbeleef de Batavus-geschiedenis hieronder in detail.

Toon meer
1904: Het begin

1904: Het begin

Op donderdag 15 september 1904 opent Andries Gaastra zijn winkel in uurwerken en naaimachines. Twee jaar later breidt hij het assortiment uit met fietsen van het Duitse merk Presto. Al snel volgen ook de in eigen beheer geproduceerde fietsen onder de merknaam Batavus.

1904: Het begin
1913: Met paard en wagen aangeleverd

1913: Met paard en wagen aangeleverd

Met paard en wagen komen de eerste door Batavus geïmporteerde "Presto" rijwielen aan. In 1913 krijgt de heer Gaastra het alleenrecht op de verkoop van Presto rijwielen in Nederland.

1913: Met paard en wagen aangeleverd
1917: Batavus dames rijwiel

1917: Batavus dames rijwiel

Volgens de prijscourant van Batavus is de prijs van een fiets gemiddeld € 90,-.

1917: Batavus dames rijwiel
1923: Batafus en Batavus

1923: Batafus en Batavus

In de eerste jaren gebruikt de heer Gaastra twee merknamen, Batafus en Batavus, naast elkaar. Waarom is niet duidelijk, maar beide namen worden tot 1923 als merknaam gevoerd.

1923: Batafus en Batavus
1929: 25-jarig jubileum

1929: 25-jarig jubileum

Het 25-jarig jubileum wordt bekroond met een foto van de directie én het voltallige personeel.

1929: 25-jarig jubileum
1930: Trapcarriers

1930: Trapcarriers

In de crisisjaren loopt de fietsverkoop terug. Daarom neemt Batavus trapcarriers in productie. Later komt Batavus ook met lichte en zware motorfietsen (150 cc).

1930: Trapcarriers
1936: Bromfietsen voor dames en heren

1936: Bromfietsen voor dames en heren

In 1936 brengt Batavus de eerste bromfiets voor zowel dames als heren op de markt. Wettelijke regelingen voor de bromfiets zijn er nog niet, daarom moet je gewoon een rijbewijs hebben. Om die reden is de bromfiets in de jaren dertig nog geen commercieel succes.

1936: Bromfietsen voor dames en heren
1945: Een nieuwe fabriek

1945: Een nieuwe fabriek

Tijdens de tweede wereldoorlog komt het bedrijf stil te liggen. Na de oorlogsjaren stijgt de vraag naar fietsen explosief. Batavus investeert in een compleet nieuw machinepark.

1945: Een nieuwe fabriek
1956: Moderne fabriek

1956: Moderne fabriek

Op 19 september 1956 wordt de nieuwe Batavus fabriek officieel geopend. Batavus heeft dan 350 mensen in dienst en beschikt op dat moment over het modernste machinepark ter wereld.

1956: Moderne fabriek
1960: Zeven eerste prijzen

1960: Zeven eerste prijzen

Wat een team! Op een Technisch Concours in Parijs waar alle grote bromfietsfabrikanten aan deelnamen, won Batavus in 1960 alle zeven eerste prijzen.

1960: Zeven eerste prijzen
1964: Batavus showtruck

1964: Batavus showtruck

De Batavus Showtruck wordt ingezet om de motoren en fietsen door het hele land te laten zien. Batavus komt nu nog steeds naar je toe, met de Batavus Windmee dagen.

1964: Batavus showtruck
1965: Framebouw

1965: Framebouw

Met deze transportketting werden de frames ruim 40 jaar geleden vervoerd door de fabriek om te worden opgeslagen.

1965: Framebouw
1966: Tweede ritzege in de Tour de France

1966: Tweede ritzege in de Tour de France

Onvergetelijk! Gerben Karstens, deel uitmakend van de Televizier-Batavus ploeg, wordt geïnterviewd na zijn tweede ritzege in de Tour de France. De ploeg wint in totaal 5 etappes.

1966: Tweede ritzege in de Tour de France
1967: Goede lakkwaliteit

1967: Goede lakkwaliteit

Batavus fietsen zitten goed in de lak. Op verzoek van de ziekenhuizen lakt Batavus dan ook beschadigde ziekenhuisbedden. Het materiaal van een ziekenhuisbed is producttechnisch nauw verwant aan een fiets, daarom start Batavus in 1967 met de productie van ziekenhuismateriaal.

1967: Goede lakkwaliteit
1971: Fietsen, fietsen en nog eens fietsen

1971: Fietsen, fietsen en nog eens fietsen

De afzet van fietsen groeit en het bedrijfscomplex groeit mee tot 25.000 m2. Batavus neemt de merken Magneet, Phoenix, Fongers en Germaan over en behoort daarmee tot de top van de Nederlandse tweewielerindustrie.

1971: Fietsen, fietsen en nog eens fietsen
1975: Een gouden plak

1975: Een gouden plak

Tineke Fopma maakt deel uit van de Batavus amateur wielerploeg. In dit jaar was zij erg succesvol. Ze won een gouden plak op de wereldkampioenschappen van Mettet.

1975: Een gouden plak
1978: Tourclub Batavus

1978: Tourclub Batavus

De Tourclub Batavus begon als een personeelsfietsclub voor het testrijden van de nieuwe Batavus modellen. Nu is de club een zelfstandige en volwaardige rijwieltoervereniging met een ledenbestand van 150 fietsliefhebbers.

1978: Tourclub Batavus
1979: Batavus Wielerploeg

1979: Batavus Wielerploeg

Batavus breekt door op sportief gebied. De amateur wielerploeg van Batavus domineert het toneel van de Nederlandse wedstrijden met toppers als Piet Hoekstra en Egbert Koersen.

1979: Batavus Wielerploeg
1982: Museum

1982: Museum

Jarenlang beschikte Batavus over een speciaal museum met een unieke collectie historische vervoersmiddelen. De collectie bestond uit meer dan 150 rijwielen van fietsen tot motoren. Wegens omstandigheden is de gehele collectie verkocht aan Shimano Japan.

 

In 2004 is ter ere van het 100-jarig bestaan weer een Batavus museum opgericht, met een verzameling van onder andere hoge bi's, houten fietsen, loopfietsen en fietsaccessoires.

1982: Museum
1984: 5-miljoenste fiets!

1984: 5-miljoenste fiets!

Al vele miljoenen fietsen rolden van de band. In augustus monteert de Commissaris van de Koningin Hans Wiegel de 5-miljoenste fiets. Tijd voor een klein feestje. De afzet van bromfietsen loopt, o.a. door de draagplicht van de helm, drastisch terug. Daarom stopt Batavus met de productie van...

1984: 5-miljoenste fiets!
1985: Nederlands Kampioen

1985: Nederlands Kampioen

Peter Harings maakte deel uit van de Batavus-Gonso ploeg. 1985 was voor hem een topjaar. Hij werd Nederlands Kampioen op de weg én bij het veldrijden.

1985: Nederlands Kampioen
1986: Batavus en Atag

1986: Batavus en Atag

Batavus wordt onderdeel van het Atag-concern. Hiermee wordt een periode van gestage groei ingevuld.

1986: Batavus en Atag
1988: 1988 - 1996: Bekroonde uitvindingen

1988: 1988 - 1996: Bekroonde uitvindingen

De eigen afdeling Research en Development doet er alles aan om de fiets te perfectioneren. Dit resulteert in diverse uitvindingen, die keer op keer in de prijzen vallen. Eigen Batavus uitvindingen zijn o.a. het Safety Stuur, de Quick Services kettingkast, de Safety Standaard en de Ergo System Stuurpen. Deze uitvindingen verwerven stuk voor stuk het predikaat "Goed Industrieel Ontwerp"

1988: 1988 - 1996: Bekroonde uitvindingen
1989: Leverancier van het Jaar

1989: Leverancier van het Jaar

In 1989 en 1991 wordt Batavus "Leverancier van het Jaar". De jury kent deze prestieuze prijs toe op basis van het hoogwaardige assortiment, het perfecte dealernet en de uitstekende service.

1989: Leverancier van het Jaar
1990: Titel "Fiets van het Jaar"

1990: Titel "Fiets van het Jaar"

De sportieve Batavus Allure wordt verkozen tot “Fiets van het Jaar”. In 1994 weet Batavus deze prijs opnieuw in de wacht te slepen; ditmaal voor de Batavus Comanche. Reden om het 90-jarig jubileumjaar extra feestelijk te vieren.

1990: Titel "Fiets van het Jaar"
1991: Wereldkampioene op de weg

1991: Wereldkampioene op de weg

Wereldtitels en olympisch eremetaal worden behaald met Batavus fietsen in de periode van 1986 tot 1992. Batavus is officieel materiaal sponsor van de KNWU en dat heeft geen windeieren gelegd. Coryfeeën als Monique Knol, Erik Dekker en Leontien van Moorsel hebben vele overwinningen in de wacht gesleept op materiaal van Batavus.

1991: Wereldkampioene op de weg
1993: Hoofdsponsor SC Heerenveen

1993: Hoofdsponsor SC Heerenveen

Batavus wordt hoofdsponsor van voetbalclub SC Heerenveen. Nu is Batavus "official business partner" en wordt de Heerenveense voetbalclub nog steeds ondersteund.

1993: Hoofdsponsor SC Heerenveen
1995: Golden Award voor de Madison

1995: Golden Award voor de Madison

Batavus valt opnieuw in de prijzen. De Madison, het nieuwe concept fietsmodel, afgeleid van de Maximum Double Orange, wordt bekroond met de Golden Award.

1995: Golden Award voor de Madison
1997: Nederland op een fiets van de zaak

1997: Nederland op een fiets van de zaak

Batavus ontwikkelt het Bedrijfsfietsenplan Nederland. Een groot succes. Steeds meer werknemers gaan op de fiets. Het initiatief wordt ondersteund en toegejuicht door de overheid.

1997: Nederland op een fiets van de zaak
1998: Het duwtje in de rug

1998: Het duwtje in de rug

Batavus komt als eerste met een elektrisch fietsconcept: de E-GO. De naam staat voor Easy-Going; het duwtje in de rug met alle gemakken van ondersteuning en zonder lawaai van de motor. In 2011 komt Batavus met de vernieuwde E-go®.

1998: Het duwtje in de rug
2000: DiefstalPreventieChip

2000: DiefstalPreventieChip

Batavus introduceert fietsen die voorzien zijn van een "DiefstalPreventieChip" om fietsendiefstal tegen te gaan. Het initiatief wordt later door de hele branche overgenomen. De introductie is een groot succes, want in maart 2002 rolt al de 150.000ste Batavus fiets met DPC van de band.

2000: DiefstalPreventieChip
2001: Batavus wint drie titels

2001: Batavus wint drie titels

Batavus wint drie verschillende titels. "Kinderfiets van het Jaar" met de Snake, "Vakantiefiets van het Jaar" met de Socorro en "Fiets van het Jaar" met de Batavus M'Pact.

2001: Batavus wint drie titels
2003: Batavus Logic Light

2003: Batavus Logic Light

Het Batavus Logic Light was genomineerd voor de Friesche Vormgevingsprijs 2003 en kreeg een eervolle vermelding. Het Logic Light is een halogeen koplamp, geïntegreerd in de stuurpen. Geen loshangende bedrading of een afgebroken koplamp meer, maar altijd goede en betrouwbare verlichting.

2003: Batavus Logic Light
2004: 100 jaar Batavus kwaliteit

2004: 100 jaar Batavus kwaliteit

Batavus viert haar 100 jarig jubileum! Een goede reden om twee topfietsen van wereldklasse uit te brengen. De Batavus Centennial Limited Edition wordt in beperkte oplage gemaakt; hetgeen zijn exclusieve karakter waarborgt. De Batavus Centennial Limited Edition heeft op 1 maart een Special Award gekregen tijdens de verkiezing "Fiets van het jaar 2004" . Kortom, onze fiets van de eeuw!

2004: 100 jaar Batavus kwaliteit

De Batavus X-light Sports en New Classic hebben het gebracht tot nominatie voor Fiets van het Jaar. De New Classic ontvangt een Special Award. De Batavus Kameleon werd verkozen tot..

2006: TRING! Grootste fietsmagazine van Nederland

2006: TRING! Grootste fietsmagazine van Nederland

Lifestylemagazine Tring! zet fietsliefhebbers in beweging. Op de fiets valt heel wat te beleven. Die constatering inspireert HUB Uitgevers om in samenwerking met Batavus een nieuw liefestylemagazine over fietsbeleving te lanceren: TRING! Het blad, dat vier keer per jaar in een oplage van bijna 150.000 exemplaren verschijnt, richt zich op fietsliefhebbers van alle leeftijden. Het eerste nummer van TRING! werd tijdens de FietsRAI gepresenteerd en is vanaf 19 maart 2006 verkrijgbaar in de winkels.

2006: TRING! Grootste fietsmagazine van Nederland
2007: Batavus Adagio NuVinci "Fiets van het jaar 2007"

2007: Batavus Adagio NuVinci "Fiets van het jaar 2007"

De Adagio NuVinci van Batavus is gekozen tot "Fiets van het Jaar 2007". Het model wordt gekenmerkt door bijzonder design en luxe, en beschikt over de revolutionaire versnellingsnaaf NuVinci. Deze NuVinci naaf is een baanbrekend fietsaandrijvingssyteem en maakt zeer eenvoudig traploos 'schakelen' mogelijk. Daardoor ontstaat een overtreffende trap van fiets-comfort.

2007: Batavus Adagio NuVinci "Fiets van het jaar 2007"
2009: Batavus BUB succesvol

2009: Batavus BUB succesvol

Batavus lanceert de Batavus Utility Bike (BUB). Dit unieke concept sleepte al verschillende awards in de wacht. In 2009 kreeg de BUB een GIO erkenning en in 2010 werd de trendy paperclip stadsfiets onderscheiden met de prestigieuze IF Gold Award. Batavus komt met deze award terecht in een rijtje met onder meer Apple en Philips.

2009: Batavus BUB succesvol