Elektrisch met Batavus

E-bike E-xpert Jeroen aan het woord

Foto: Wim Kempenaers

 

Jeroen Van Raak is zaakvoerder van Lievens Velo’s in Geel. Hij is al 15 jaar verdeler van Batavus.

 

Dag Jeroen, je hebt een prachtige winkel. Hoe lang ben je al actief in de fietswereld?

Jeroen: “Ik baat samen met Vicky al 15 jaar deze zaak uit. We hebben ze overgenomen van de ouders van Vicky”.

 

Hoe sta jij tegenover de opkomst van de elektrische fiets?

“In het begin waren elektrische fietsen ‘voor oudere madamekes die niet meer bij de bakker geraakten’. Nu zien we dat er een veel jonger publiek geïnteresseerd is, meer en meer ook voor woon-werk verkeer. Het is ook niet meer plezant om met de auto te rijden. Mensen die minder dan 20 km van hun werk wonen, maken al snel de stap naar een elektrische fiets”.

 

Hoeveel % van jouw verkochte fietsen zijn elektrisch?

“Ik schat dat het voor de stadsfietsen wel over 35 % gaat”.

 

Is de autonomie van de batterijen groter geworden?

“De batterijen gaan langer mee. Batavus bijvoorbeeld heeft fietsen met een 400 of 500 Watt-batterij van Bosch. Met zo’n 500 Watt-batterij kan je tot 160 km fietsen zonder te moeten ‘bijtanken’. Dat geeft een geruststellend gevoel”.

 

Welke trends en evoluties zie jij op het vlak van elektrisch fietsen?

“De look van de elektrische fietsen is sterk veranderd. Ze ogen nu veel eleganter en sportiever dan vroeger. Hierdoor bereiken we nu ook jongere en sportievere mensen. Verder is er heel veel vraag naar fietsen die 45 km/uur halen. Jammergenoeg is het wettelijk kader hier nog niet duidelijk. Er zijn nog veel vraagtekens. Wat met de helmplicht? En wat met de verzekering?”.

 

Jullie zijn een E-bike E-xpert van Batavus. Wat betekent dat concreet?

“Van Batavus hebben we  systemen ter beschikking. De mensen kunnen alle fietsen testen, zodat ze zeker zijn dat ze de juiste keuze maken. Het is altijd een zeer persoonlijke keuze. Sommige mensen kiezen voor een motor vooraan, anderen achteraan. Maar 95 % koopt tegenwoordig een fiets met een middenmotor. Die zijn iets duurder. De goedkoopste modellen hebben de motor in het voorwiel. Vooral jongere mensen kiezen hiervoor”.

 

Kunnen we die fietsen dan vergelijken met een automatische auto?

“Ja inderdaad. Je hebt geen versnellingen meer. De fiets schakelt automatisch en zeer geleidelijk. De fiets houdt de kadans aan. Soepel. Zonder standen. Traploos. Een heel fijn gevoel!”

 

Wat zijn volgens jou de sterke punten van Batavus in vergelijking met andere merken?

“Als specialist vind ik het heel fijn dat ze een aparte afdeling hebben die zich enkel bezig houdt met elektrische fietsen. Wij kunnen altijd bij hen terecht voor ondersteuning. Natuurlijk is ook de grote variatie in modellen een sterke troef. Ze hebben een gamma van A tot Z. Op het vlak van stadsfietsen staan ze heel ver. Ze zijn al heel lang bezig met het Hollands model”.

 

Volg jij ook regelmatig opleidingen?

“Ja, natuurlijk. Ik volg alle mogelijke technische opleidingen, zeker voor elektrische fietsen. Je mag niet vergeten dat er voor ons een nieuwe wereld is opengegaan. Vroeger bestond een fiets uit 2 wielen en een ketting, nu moeten we ook alles afweten van elektronica en software”.

 

Zijn de displays van Batavus eigenlijk ingewikkeld?

“Neen, zeker niet. De verschillende modellen hebben verschillende displays. Dat gaat van basis displays bij goedkopere fietsen tot gesofisticeerde displays van Bosch en ION met heel veel interessante informatie, zoals afstand, bereik en gemiddelde snelheid.

 

Nog een slotvraagje. Ben jij zelf een fervente fietser?

“Ja, ik rijd regelmatig met de koersfiets en de mountainbike. Ik heb nog geen elektrische fiets. Maar moest ik op 10 km van mijn werk wonen, dan zou ik onmiddellijk een elektrische fiets kopen”.

 

Sonja Peeters: “Ik wacht met spanning op mijn Milano E-go”

 

Foto: Wim Kempenaers

Sonja Peeters is 53 jaar. Ze woont in Oevel. Ze is al 31 jaar gelukkig getrouwd met Ivo. Samen hebben ze een volwassen zoon en dochter, en twee schoondochters. Sonja werkt parttime in een voedingsbedrijf. In haar vrije tijd leest ze graag een spannend of romantisch boek. Ze probeert ook graag nieuwe recepten uit.

 

Dag Sonja, zo te zien heb je genoten van jouw testrit.

Sonja: “Zeker weten! We hebben de zon gezien en gelachen onderweg”.

 

Fiets je regelmatig?
“Ja, ik rijd altijd met de fiets naar de winkel. In de weekends maak ik samen met mijn man lange tochten. We stippelen dan op voorhand een parcours uit, vertrekken ’s morgens, gaan ’s middags iets eten en genieten met volle teugen. We rijden zo’n 70 km”.

 

Dat is een flinke afstand. Heb je al een elektrische fiets?
“Tot nu toe reden we met een gewone fiets. Maar je weet hoe dat gaat, we worden een dagje ouder. We hebben in de omgeving alles gezien. Nu willen we onze grenzen verleggen. De Ardennen en de Voerstreek verkennen bijvoorbeeld. Bergop fietsen, is zwaar. Vorig jaar reden mensen mij zonder moeite voorbij met een elektrische fiets. Daarom hebben we allebei een elektrische fiets gekocht. Allebei een Batavus”.

 

Je bent dus een ervaringsdeskundige?
“Een beetje wel. We hebben heel veel fietsen getest. Uiteindelijk was Batavus voor ons de beste koop. Zes jaar geleden hebben we een ‘gewone’ Batavus gekocht. En daar waren we zeer tevreden over. We hebben vertrouwen in het merk”.

 

En nu vlieg je op de fiets?

“Nog niet. Ik wacht met spanning op de levering. Ik heb een automatisch model gekocht met een middenmotor, de Milano NuVinci Harmony. Mijn man heeft gekozen voor handmatig schakelen en voor een zwaardere batterij omdat hij zo’n 40 kg meer weegt dan ik. Je wordt hier trouwens helemaal opgemeten vooraleer je een fiets koopt. Zo weten ze welk frame het best bij je past. Het stuur en zadel staan ook op de juiste hoogte”.

 

Fiets je ook samen met vrienden?

“Ja, elke dinsdagavond fiets ik met Femma zo’n 20 tot 30 km. Ook hier heeft 8 op de 10 dames een elektrische fiets. Binnenkort 9 op de 10 dus”.

 

En tot slot, wat zijn volgens jou de grootste voordelen van een elektrische fiets?

“Je wordt niet moe en kunt veel meer genieten. Soms fiets je op een stuk vals plat. Dan hangt je tong op je tenen. Met een elektrische fiets is dat niet het geval. Dat is de reden waarom we overgeschakeld zijn. Vanaf nu willen we alleen nog genieten!”.

 

Bart Pauwels: “Als jongere gast zou ik een fiets kopen met voorwielaandrijving”

 

Foto: Wim Kempenaers

Bart Pauwels is 35 jaar. Hij is onlangs verhuisd naar Tessenderlo, waar hij samen met zijn vriendin Kim hard werkt aan de inrichting van een nieuw huis. Bart was vroeger zeer actief bij de scouts. Later wisselde hij de scoutsbroek in voor een fietsbroek. Samen met zijn broer en enkele scoutsvrienden maakt hij lange tochten op de mountainbike of de koersfiets. De Mont Ventoux, Alpe D'Huez en de Galibier staan al op het palmares. Bart werkt als ICT-coördinator in enkele lagere scholen. Hij denkt er over na om een elektrische fiets te kopen voor het woon-werk verkeer.

 

Dag Bart, ook jij lijkt zeer gelukkig na het testen van de Batavus-fietsen.
Bart: “Zeker. Ik ben zeer positief verrast. Je moet niet hard ‘werken’ op een elektrische fiets. Je hebt tijd

om naar het landschap te kijken. En je komt fris aan op je werk. Om daarna ‘s avonds met een fris hoofd thuis te komen. Dat is niet het geval als je in de file staat”.

 

Was het de eerste keer dat je met een elektrische fiets reed?

“Om eerlijk te zijn de tweede keer. Gisteren heb ik de elektrische fiets van mijn moeder geleend om al wat te roderen. Ik heb vandaag met 4 fietsen gereden en die waren helemaal anders dan die van mijn ma, die al enkele jaren oud is. Die ‘trekt’ in schokjes. Deze fietsen rijden geleidelijk. Het gevoel is fenomenaal”.

 

Dat klinkt geweldig. Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets op werkvlak?

“Ik ondersteun verschillende scholen op het gebied van computers en nieuwe media. Zo vaak als het kan, rijd ik met de fiets naar mijn eerste school. Ik heb een fietskar waar ik mijn papieren, laptop, extra kledij, wasgerief en boterhammen in steek. Omdat we een tijdje geleden een huis kochten en hierdoor wat verder wonen, is naar het werk fietsen moeilijker. Daarom zou een elektrische fiets ideaal zijn. Dan kan ik in gewone kledij vertrekken en redelijk fris op werk aan te komen. Bij mij komt er dus een elektrische fiets. Wellicht binnen dit en een jaar”.

 

Zou je dan voor een Batavus kiezen?

“Ik sta open voor alles. Ik was zeer tevreden over de Batavus fietsen waarmee ik gereden heb. Ik vond de fietsen zelfs niet zo zwaar. Ze reden goed en boden een perfecte ondersteuning. Als jongere gast zou ik een fiets kopen met voorwielaandrijving. Mijn budget is immers niet gigantisch. Later koop ik dan een fiets met een middenmotor”.

 

Zelf een Batavus fiets testen?

 

Batavus heeft in België een uitgebreid netwerk van e-bike testcentra. Het zijn stuk voor stuk winkels met een enorme expertise op het vlak van elektrisch fietsen. De specialisten beschikken over minimaal 5 Batavus-fietsen, die allemaal uitgebreid kunnen getest worden. Zo kiest de klant de elektrische fiets die helemaal op zijn of haar lijf geschreven is.

Rijcomfort en fietsplezier verzekerd. Zelf een Batavus testen? Maak gerust een afspraak met de E-bike Expert uit jouw regio.